Siirry suoraan sisältöön

Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q1/2024

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Mainiokodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset ja henkilöstö). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0–100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q1/2024 Mainiokotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 86,4 (Q4/2023 86,5).  

Omavalvontakysely 

Mainiokotien laatua seurataan viikoittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä seuraavista osa-alueista; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omahoitajuus, kirjaaminen, hoito- ja kuntoutussuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q1:lla rajoitustoimenpiteiden yksityiskohtaisempi seuranta. 

Mainiokotien omavalvontaindeksi vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä oli 94,8/100 (Q4/2023 95,0).   

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin; omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisten kanssa. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q1/2024 olivat keskimäärin 91,5 %, edellisen kvartaalin ollessa 86 %. Mittareiden sisältöjä käydään aktiivisesti läpi yksiköiden viikkokokouksissa sekä kirjaamisvastaavien koulutuksissa. Kirjaamisvastaavat sekä tiimivastaavat seuraavat mittareiden toteutumista yksiköissä.  

Poikkeamat 

Hoidon kehittämisen työkaluna meillä toimii poikkeamaraportti, jolla tunnistamme suunnitellusta toiminnasta poikkeavat tapahtumat. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti.  

Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q1/2024 aikana Mainiokodeissa kirjattiin kaiken kaikkiaan 3141 poikkeamaa. Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 4,8 (5,2) vuorokautta. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (luokka 4–5) tason asukastapaturmien määrä oli 0,08 (0,18) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden ja vakavien lääkepoikkeamien määrä 0,05 (0,11) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. 

Poikkeamien sisällöistä tunnistimme tarpeen teknologian hyödyntämiselle asukasturvallisuudessa. Myös kaatumisen ehkäisyn apuvälineisiin on kiinnitetty paljon huomiota. 

Johtamisen omavalvonta 

Mainiokodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Q1 aikana painopistealueena oli henkilöstön kehityskeskusteluiden toteutuminen.