Siirry suoraan sisältöön

Omavalvonnan seurantahavainnot ja kehittämistoimenpiteet Q3/2023

Tiedotamme ulkoisesti neljä kertaa vuodessa omavalvonnan seurantahavainnoista ja toimenpiteistä.

Asiakaskokemus 

Mainiokodeissa asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan laatuindeksin avulla. Laatuindeksi koostuu viidestä kokemuksellisen laadun osa-alueesta, joita ovat yksilöllinen hoiva, ohjaus ja tuki, turvallisuus, oma viihtyisä koti, yhteisöllisyys ja osallisuus sekä maukas ja terveellinen ravinto. Kokemuksellista laatua mitataan eri kohderyhmille räätälöidyillä kyselyillä (asukkaat, läheiset ja henkilöstö). Laatuindeksi voi olla enimmillään 100 ja jokainen osa-alue saa myös arvon välillä 0–100. Indeksi raportoidaan yksiköittäin ja alueittain joka kuukausi. Q3/2023 Mainiokotien kaikkien yksiköiden laatuindeksin keskiarvo oli 84,4 (Q2/2023 85,8).  

Omavalvontakysely 

Mainiokotien laatua seurataan viikoittaisilla omavalvontakyselyillä yksiköille. Kyselyssä on 12 kysymystä seuraavista osa-alueista; omavalvontasuunnitelma, lääkehoito, omahoitajuus, kirjaaminen, hoito- ja kuntoutussuunnitelma, toimintakykyarviot, poikkeamat, huomautukset ja reklamaatiot. Näiden lisäksi kuukausittain kartoitetaan muuttuvia teemoja, jotka olivat Q3:lla viranomaisasiakirjat sekä rajoitustoimenpiteet. 

Mainiokotien omavalvontaindeksi vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä oli 95,1/100 (Q2 94,8).   

Muut laatumittarit 

Laadun seurantaa tehdään myös seuraamalla palvelun sisällön toteutumista perustuen asukastietojärjestelmään tehtyihin kirjauksiin; omatuokioiden toteutumiseen, toiminnallisuuteen, ulkoiluihin ja yhteydenpitoon läheisiin. Näiden säännöllisesti seurattavien laadun mittareiden toteumat Q3/2023 olivat keskimäärin 85 %, edellisen kvartaalin ollessa samoin 85 %. Mittareiden sisältöjä käydään aktiivisesti läpi yksiköiden viikkokokouksissa sekä kirjaamisvastaavien koulutuksissa. Kirjaamisvastaavat sekä tiimivastaavat seuraavat mittareiden toteutumista yksiköissä.  

Poikkeamat 

Hoidon kehittämisen työkaluna meillä toimii poikkeamaraportti, jolla tunnistamme suunnitellusta toiminnasta poikkeavat tapahtumat. Poikkeamaraportoinnin prosessin keskeiset vaiheet ovat poikkeaman huomaaminen yksikössä, raportointi keskitetyn tietojärjestelmän kautta ja yhteinen käsittely siten, että tapahtumien syntyyn vaikuttavat tekijät tunnistetaan ja niiden perusteella tehdään mahdollisia korjaavia ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarvittaessa koko toimialan tasolla. Poikkeamailmoituksia seurataan keskitetyssä raportointijärjestelmässä niin yksikkötasolla kuin palvelulinja- ja toimialakohtaisesti.  

Poikkeamailmoituksia kannustetaan tekemään matalalla kynnyksellä ja ilmoittamaan myös läheltä piti-tilanteet. Q3/2023 aikana Mainiokodeissa kirjattiin kaiken kaikkiaan 3636 (3330) poikkeamaa. Poikkeamien käsittelyaika oli keskimäärin 4,9 (6,3) vuorokautta. Suoraan asukkaiden hoitoon liittyvien vakavien (luokka 4–5) tason asukastapaturmien määrä oli 0,12 (0,18) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden ja vakavien lääkepoikkeamien määrä 0,10 (0,12) kappaletta tuhatta hoitovuorokautta kohden. 

Poikkeamien sisällöistä tunnistimme tarpeen asukkaiden ravitsemuksen turvallisuuden kehittämiseen ohjeistuksen ja koulutuksen avulla. Haastavien asukkaiden kohtaaminen nousee esiin poikkeamailmoituksissa ja tähän tarjottiin koulutusta syyskuussa.  Näiden lisäksi huomiota kiinnitettiin yksiköihin, joissa poikkeamien määrä oli erityisen alhainen. 

Johtamisen omavalvonta 

Mainiokodeissa toteutetaan johdon toimesta vuosineljänneksittäin jokaisen yksikön johtamisen, laadun ja omavalvonnan toteutumisen arviointi. Q3:lla painopistealueena oli sähköisen perehtymisen käyttöönotto ja jalkauttaminen yksiköissä. Uusista työntekijöistä kaksi kolmasosaa on suorittanut sähköisen perehtymisen kokonaan. 

Muut kehityskohteet 

Asukkaiden itsemääräämisoikeuden osalta on tunnistettu koulutustarvetta, jonka pohjalta henkilökunnalle järjestettiin laaja itsemääräämisoikeuden koulutus toukokuussa 2023 ja koulutus uusittiin syyskuussa 2023. Asukkaiden itsemääräämisoikeuden vahvistamisen apuvälineeksi on julkaistu myös koko sosiaalipalveluiden yhteinen IMO-käsikirja.  

Haastavan asukkaan kohtaaminen-koulutus järjestettiin kaikille Mainiokodeille syyskuussa. 

Työn vaarojen arvioinnissa tunnistettiin eniten psykososiaaliseen kuormitukseen liittyviä tekijöitä.  Mainiokodeista on käynnissä pilotti, jonka avulla pyritään vähentämään psykososiaalista kuormitusta eri keinoin. Pilotissa löydettyjä keinoja käytetään jatkossa myös muissa yksiköissä.